Rodzaje, funkcje i właściwości szyb samochodowych
Jak zbudowana jest szyba samochodowa? Jak ją odpowiednio dobrać do swojego auta?
Współczesne samochody mają wiele rodzajów szyb o różnych właściwościach. Wszystko to dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
W trakcie codziennej eksploatacji auta kierowca jest wspierany przez różne systemy, które często wbudowane są w szybę czołową. Przykładem mogą być czujniki deszczu, światła lub kamery. Zamontowane sensory samoczynnie załączą światła mijania (np. gdy wjedziemy do tunelu) lub wycieraczki kiedy zacznie padać deszcz. Czujnik deszczu dostosowuje również częstotliwość pracy wycieraczek do intensywności opadów. Sensory mogą również sterować pracą klimatyzacji w celu unikania zaparowywania, a tym samym - redukują ograniczania widoczności.
Kamera odczyta nam ograniczenie prędkości jaki wskazywał właśnie mijany znak, a wibracje fotela poinformują nas, że w sposób niezamierzony zmienimy pas ruchu. Podstawowym zadaniem szyby jest zapewnienie dobrej widoczności i ochrona przed nieprzyjaznymi czynnikami zewnętrznymi. W nowych modelach samochodów one są coraz większe. Dzięki temu mamy więcej naturalnego światła, większą przestrzeń pasażerską i poczucie bliskiego kontaktu z otoczeniem.
Dodatkowo auto szyby stają się coraz bardziej skomplikowane. Zapewniają ochronę przed słońcem i nagrzewaniem. Mają właściwości wyciszania hałasu. Uzbrojone są w skomplikowane systemy nagrzewania, anteny oraz całą gamę różnych sensorów. Stają się ekranem do wyświetlania obrazu zegarów samochodu. Pilkington ma zaplecze techniczne i wiedzę, która pozwala na bezpośrednią współpracę z producentami samochodów. Patrząc z zewnątrz na szyby samochodowe nie jesteśmy w stanie stwierdzić w co mogą być wyposażone .Pamiętajmy, że technologia rozwija się także w tej dziedzinie i nasze bezpieczeństwo zależy w dużym stopniu od jakości szyb, po które sięgamy.
Pilkington produkuje wszystkie rodzaje szyb do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i do autobusów.
Z oferty Pilkington prezentujemy auto szyby:
- Atermiczne zielone, solaryczne. Siglasol, fotochromatyczne, z powłoką
- Akustyczne wyciszające, wygłuszające hałas
- Ogrzewane
- Z anteną
- Z uchwytami do kamer, sensorami, czujnikiem, z modułem, z GPS
- Odporne na zaparowanie z powłoką Nano, hydrofobowe
Wszystkie szyby Pilkington spełniają wymogi systemu ADAS.
Szyby atermiczne
Chronią oczy i skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Zmniejszają poziom nagrzewania się wnętrza samochodu, nawet do kilku stopni Celsjusza w stosunku do temperatury otoczenia. Zwiększają komfort jazdy i wydajność klimatyzacji oraz zmniejszają zużycie paliwa. Chronią deskę rozdzielczą, fotele i inne elementy plastikowe przed nadmiernym nagrzewaniem.
Właściwości atermiczne można uzyskać na kilka sposobów. Wyraźną redukcję ciepła przedostającego się do wnętrza auta dają szyby wyprodukowane z zielonego szkła. Takich właściwości nie uzyskamy, gdy barwa zielona została uzyskana z folii użytej do laminacj, zamiast zielonego szkła. Jeszcze lepsze właściwości mają modele typu solar lub siglasol. Podczas produkcji nakłada się powłokę lub specjalną, trzywarstwową folię. Dzięki temu produkty te odbijają lub pochłaniają znaczną część promieni słonecznych. Najlepsze rozwiązania Pilkingtona znacznie redukują wielkość szkodliwego promieniowania i zmniejszają temperaturę w aucie o kilka °C.
Szyby akustyczne - wygłuszające hałas
Szyby akustyczne wpływają na wygłuszenie pracy silnika i hałasu z zewnątrz (szum wiatru i opon) – szczególnie odczuwalnego przy dużych prędkościach. Dzięki specjalnej, trójwarstwowej folii, która znajduje się pomiędzy warstwami szkła, ograniczono poziom hałasu, jaki przenika do wnętrza samochodu o ponad 30% przy prędkościach autostradowych.
Jadąc samochodem wyposażonym w szybę akustyczną możemy się cieszyć rozmową lub ulubioną muzyką, płynącą z głośników samochodu.
Oznaczenia wersji wygłuszających hałas są jest na pierwszy rzut oka niewidoczne - czasem jest nim mały znaczek (symbol "przekreślone ucho"). Właściwości akustyczne można również rozpoznać poprzez delikatne stuknięcie w jej powierzchnię - odgłos okaże się bardziej plastikowy niż szklany. Coraz powszechniej stosowana - szczególnie dla aut z dieslem. Wśród aktualnie produkowanych aut, jedna trzecia samochodów opuszcza fabrykę z wersją akustyczną. Po wymianie takiej szyby na zwykłą, kierowca może nie połączyć wzrostu hałasu w samochodzie z faktem źle dobranej szyby użytej do montażu.
Szyby ogrzewane
Trudno jest sobie wyobrazić samochód osobowy, w którym przynajmniej tylna szyba nie posiadałaby ogrzewania. Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest nadruk ścieżki elektrycznej na powierzchnię szkła hartowanego.
Inaczej wygląda technologia produkcji ogrzewanej szyby czołowej. W trakcie produkcji na wewnętrzną folię PVB, która znajduje się pomiędzy warstwami szkła, nakładane są bardzo cienkie nitki drutu wolframowego. W niektórych modelach strefę grzewczą uzyskuje się metodą natryskową. Takie rozwiązanie sprawia, że w bardzo krótkim czasie zostaje ogrzana, co eliminuje parę po jej wewnętrznej stronie a także szron z zewnątrz. Poprawia to aktywne bezpieczeństwo podróżujących.
Ogrzewanie szyby może być połączone z modelami chroniącymi przed promieniowaniem słonecznym (siglasol) i wygłuszaniem hałasu (akustyczne) czyli wszystkie te właściwości w jednym modelu.
Modele z anteną
Producenci samochodów coraz częściej decydują się na nowoczesne i designerskie rozwiązanie jakim jest umieszczenie anteny w szybie samochodowej. Technologia jaką dysponuje Pilkington, pozwala na wyprodukowanie szyby przedniej, bocznej lub tylnej wyposażonej w anteny do odbioru radia, telewizji czy sygnału GPS. Dzięki takiemu rozwiązaniu występuję mniej zakłóceń i wyeliminowany jest szum wiatru jaki powstaje w samochodzie wyposażonym w zwykłą antenę Tego typu rozwiązanie eliminuje również konieczność demontażu anteny podczas korzystania z myjni.
Szyby jako wyświetlacz Head-up
Head-up display ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zapewnienie optymalnego dla kierowcy, niepowodującego rozpraszania uwagi, systemu monitorowania parametrów jazdy. Po raz pierwszy system ten zastosowano w 1958 roku w lotnictwie wojskowym. Pilot miał obraz przed oczami (głowa w górze – head up). W latach 70 - tych HUB został wprowadzony w lotnictwie cywilnym. BMW wprowadziło go na rynek motoryzacyjny w 2004 roku. Podstawowe informacje z deski rozdzielczej, komputera pokładowego, sugestie dotyczące nawigacji mogą być wyświetlane na przedniej szybie, bez zasłaniania widoku. Aby szyba była dostosowana do odbioru takiego obrazu, musi mieć specjalną budowę. W miejscu, gdzie wyświetlane są informacje znajduje się folia, która umieszczona jest między warstwami szkła. Ma ona w przekroju postać klina, co w efekcie tworzy swoisty ekran. Dzięki tej innowacji kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu. Wszystkie niezbędne informacje z komputera, takie jak prędkość, wskazania nawigacji ma tuż przed oczami na szybie czołowej.
Aktualnie testowany i wdrażany jest system z dwoma projektorami, dającymi dwa obrazy o różnej wirtualnej odległości od kierowcy. "Bliżej", w odległości 2 m kierowca widzi parametry deski rozdzielczej, a "dalej", w odległości ok 8 m, wskazówki dotyczące kierunku jazdy i nawigacji.
Toyota opracowała innowację HUB polegającą na tym, że wyświetlany obraz jest zawsze w środku pola widzenia kierowcy, tak jakby podążał za jego wzrokiem. Oprogramowanie ma analizować kąt skrętu kierownicy i prędkość oraz poziome oznakowanie jezdni z kamery zamontowanej na szybie przednie. Jednocześnie kamera w kabinie będzie obserwować położenie głowy kierowcy. W oparciu o te dane z obu kamer system optymalnie dobiera punkt na szybie gdzie będą wyświetlane informacje. W miarę wzrostu prędkości, wzrok kierowcy skupia się na bardziej oddalonych obiektach i wtedy obraz na auto szybie staje się mniejszy i wyświetlany jest nieco wyżej. Wg. Toyoty rozwiązanie to pozwala kierowcy bardziej skupić się na obserwacji otoczenia i nie szukać wzrokiem obrazu z wyświetlacza. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo jazdy i ułatwić kierowcy uświadomienie sobie aktualnego położenia pojazdu na pasie ruchu.
Po raz kolejny technologia produkcji wykorzystywana przez markę Pilkington przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Uszczelki (enkapsulacja i ekstruzja)
W Pilkington uszczelki są nakładane w fabryce bezpośrednio na szybę, w formie płynnego polimeru lub z granulatu przy pomocy wtryskiwarek. Dzięki temu uzyskujemy doskonałe przyleganie i wytrzymałość. Uszczelki typu ekstruzja i enkapsulacja są elementem trwałości naszych produktów i bezpieczeństwa ich montażu. Fabryczne instalowane uszczelki gwarantują dobre dopasowanie i redukują hałas. Unikamy wtedy denerwującego hałasu podczas jazdy przy wyższych prędkościach.
Modele z kamerą na szybie przedniej.
Auto szyby Pilkington są fabrycznie wyposażone w specjalne „uchwyty” do montowania kamer i sensorów. Gwarantuje to prawidłową pracę tych urządzeń. Na zdjęciach pokazujemy jak wygląda wyposażenie szyby dla Skoda Octavia III. Ta wersja to szyba zielona akustyczna, z sensorem deszczu i z kamerą. Szyba dostępna w naszej sieci sprzedaży ma dokładnie takie same właściwości i jakość jak ta montowane w fabryce Skody.
Kamery montowane na szybach są elementem systemów bezpieczeństwa. Mogą to być :
Asystent pasa ruchu – Lane Assist. Ostrzeganie przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu.
Lane Assist rozpoznaje na podstawie danych rejestrowanych przez kamerę linie odgraniczające pasy ruchu (ciągłe i przerywane) lub czasem również chodniki i krawędź drogi. Asystent pasa ruchu wykorzystuje kamerę, która patrzy czy samochód jest wewnątrz linii na asfalcie.
Jeśli kierowca nie użyje kierunkowskazów, a samochód zacznie przekraczać linię swojego pasa ruchu to wtedy asystent zareaguje. Gdy pojazd zbliża się do rozpoznanej linii odgraniczającej to system może zadziałać w różny sposób, w zależności o typu i ustawień własnych kierowcy. Może to być ostrzeżenie w formie dźwiękowej, wibracji fotela lub wibracji kierownicy. Układ może również wykonać lekki ruch kierownicą w kierunku przeciwnym do linii odgraniczającej.
Funkcja automatycznego włączania i zmiany świateł – Intelligent Light Assistant.
Intelligent Light Assistant automatycznie steruje pracą świateł drogowych, polepszając komfort i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wybiera typ pracy świateł odpowiedni dla aktualnego oświetlenia otoczenia.
Te nowsze mogą jeszcze „przygaszać” odpowiednie Ledy, żeby nie razić nikogo w polu widzenia. Przy prędkości powyżej 60 km/h, gdy jest ciemno, funkcja ta automatycznie może włączyć światła drogowe. Wersje adaptacyjne mogą również zmieniać światła na krótsze i jednocześnie doświetlić pobocze.
Asystent jazdy nocnej - Night Vision
Ułatwia prowadzenie pojazdu w warunkach niedostatecznej widoczności, głównie nocą. Układ wykorzystuje kamerę termowizyjną lub podczerwieni, która monitoruje przestrzeń przed pojazdem w odległości do 300 metrów. Aktualna sytuacja na drodze widoczna jest na niewielkim monitorze obok prędkościomierza lub nad konsolą deski rozdzielczej. System wykrywa obiekty ruchome: rowerzystów, pieszych, zwierzęta. Jeśli np. pieszy znajduje się na torze jazdy to jego kontury zabarwione są na czerwono. Jeśli poza nim to na żółto. Niektóre modele samoczynnie inicjują hamowanie.
Funkcja rozpoznawania znaków drogowych.
Asystent wykrywa znaki pionowe ustawione obok jezdni, jak i znaki umieszczone nad jej nawierzchnią (także tablice elektroniczne). System ten wykorzystuje kamerę, która rzeczywiście śledzi otoczenie jezdni i odczytuje symbole na znakach drogowych. Działa on również wtedy, gdy jakieś ograniczenie zostało ustawione przez drogowców np. dzień wcześniej.
Ponadto wykrywa też niektóre zakazy, jak np. zakaz wyprzedzania i zakaz wjazdu. W takiej sytuacji ostrzega kierowcę, gdy ten mimo wszystko chce wyprzedzić inne auto, nawet jeśli na jezdni namalowana jest przerywana linia.
Powiadomienie pojawia się na wyświetlaczu w desce rozdzielczej jako symbol danego znaku drogowego lub ostrzeżenie może mieć formę sygnału dźwiękowego. System ten doskonale sprawdza się z wyświetlaczem head up display, który prezentuje informacje bezpośrednio na szybie przedniej pojazdu. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca nie musi odrywać wzroku od sytuacji na drodze. W większości układów ostrzeżenie stopniowo przygasa i znika wraz z upływem czasu. Gdy system jest bardziej skomplikowany to informacje kojarzone są z danymi pozyskiwanymi przez system nawigacji, aby dokładniej wskazywać zniesienie ograniczenia bądź zakazu. W niektórych pojazdach asystent rozpoznawania znaków drogowych automatycznie ostrzega kierowcę, gdy ten przekracza prędkość dozwoloną na danym odcinku drogi – gdy samochód jest na tzw. odcinkowym pomiarze prędkości.
W praktyce układ rozpoznawania ma skuteczność do 99 % dla znaków z liczbowymi ograniczeniami prędkości. System jest skuteczny nie tylko w dzień, ale także w nocy.
Ta wysoka skuteczność systemu jest jednocześnie jego uciążliwością. W zasięgu działania systemu znajdują się wszystkie znaki w pewnej odległości od naszego toru jazdy. Znajdą się tam również znaki ograniczenia prędkości na zjazdach z autostrady lub innych równoległych drogach. Podczas gdy jesteśmy cały czas na pasie z ograniczeniem do 140 km/h to na bocznej drodze jest znak z 70 km/h i wtedy system reaguje na ten znak „widoczny” z boku.
Pod koniec 2015 roku rozpoczęto testowanie wersji systemu, który oprócz ostrzegania będzie automatycznie zmniejszał prędkość. Może to być wręcz niebezpieczne gdy auto na autostradzie zacznie nagle hamować do 70 km/h. Opinie kierowców nie są przychylne tej wersji z automatycznym hamowaniem.
High Beam Assist – asystent świateł drogowych
High Beam Assist - asystent świateł drogowych wykorzystuje kamerę na przedniej szybie do wykrywania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub jadących w tym samym kierunku. Kontroluje on reflektory w taki sposób, aby strumień światła kończył się przed wykrytymi pojazdami. W ten sposób zasięg strumienia światła wytwarzanego przez lampy główne może być sterowany i zmieniany w sposób płynny i ciągły. Od przepisowych dla świateł mijania 65 m aż po imponujące nowoczesne lampy drogowe z zasięgiem do 300 m. Kiedy droga jest pusta, system automatycznie włącza maksymalny zasięg, ale jeśli kamera wykryje innych użytkowników drogi w odległości aż do 800 m, zasięg lamp w ciągu milisekund zostaje odpowiednio dostosowany. System jest aktywny powyżej prędkości 55 km/h.
Modele odporne na zaparowanie
Pewne okoliczności pogody wywołują silne zaroszenie i zaparowanie szyby w aucie od wewnątrz. Ochronę przed zaroszeniem daje tzw. anti-fog lub anti-fogging. Są to środki chemiczne, które nie pozwalają na skroplenie wody w postaci drobnych kropelek na powierzchni, które dają efekt podobny do mgły. Po raz pierwszy opracowane przez NASA podczas projektu Gemini, a obecnie często stosowane na przezroczystych powierzchniach szklanych lub plastikowych, stosowanych m.in. w urządzeniach optycznych, takich jak samochodowe szyby , soczewki, okulary, kamery i lornetki. Mechanizm działania opiera się na zmniejszeniu napięcia powierzchniowego, w wyniku czego krople nie przylegają do powierzchni tafli, a woda jest rozpraszana. W fabrykach Pilkington, szyba samochodowa dla wybranych modeli aut ma nakładaną powłokę środka powierzchniowo czynnego, który tworzy warstwę chroniącą ją przez zaroszeniem.
Zewnętrzną powierzchnię szyby można pokryć cienką, niewidoczną powłoką hydrofobową. Zmniejszamy w ten sposób powierzchnię styku z kroplami, co ułatwią ich oderwanie się. Powłoka podnosi odporność na zabrudzenia o ok. 70% i poprawia ostrość widzenia w trudnych warunkach. Nazywana jest często "niewidzialną wycieraczką". Czasem może jednak przeszkadzać w pracy wycieraczek, które ślizgają się po jej powierzchni i mogą przeskakiwać. Dlatego najlepsze efekty daje hydrofobizacja na szybie tylnej lub bocznej w samochodzie. Warstwa hydrofobowa, która jest nakładana podczas produkcji w fabrykach Pilkington, jest znacznie trwalsza od powłoki nakładanej w warsztacie.
Pilkington jest pierwszym na świecie producentem szkła SPD
Pilkington jest pierwszym na świecie producentem szkła SPD (suspended particle device). Kierowca sam reguluje stopień przyciemnienia szyby. Jeśli naświetlenie zewnętrzne jest mocno intensywne i chcemy zadbać o komfort pasażerów, to możemy zwiększyć poziom przyciemnienia w naszym samochodzie. Może to być robione automatycznie, za pomocą światłoczułych czujników. Rozwiązanie to zastosowano w Mercedesie SLK.
ADAS - Advanced Driver Assistance Systems
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.
Samochody w coraz większym stopniu zaczynają przypominać pojazdy innego przeznaczenia, znane wcześniej z literatury i filmów science fiction.
Producenci samochodów montują je coraz powszechniej i wkrotce będą na wyposażeniu pojazdów kompaktowych. Nazywają je systemami poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Czasem jednak, można odnieść wrażenie, że przekroczona jest granica zdrowego rozsądku i niektóre elementy bardziej utrudniają niż ułatwiają prowadzenie auta.
Liczba samochodów z systemami ADAS będzie szybko rosła. Ciągniki siodłowe już mają obowiązek posiadania systemu Lane Assistant – Asystent pasa ruchu. Większość systemów jest powiązana z szybą samochodu, więc warto poznać to zagadnienie. Tak, aby po wymianie szyby ADAS w naszym aucie działał prawidłowo, a warsztat proponował Klientom szybę, którą można poprawnie skalibrować.
Komisje Europejska, Parlament Europejski i przedstawiciele państw członkowskich poparli zmianę unijnego prawa w zakresie wyposażenia nowych samochodów. Zakłada się, że od maja 2022 r. każde auto będące nowym modelem czy generacją, będzie wyposażone w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa. Od maja 2024 r. ma to obligatoryjne dla wszystkich sprzedawanych nowych samochodów.
Nie jest to jeszcze prawo i wymaga dalszego procesu legislacji, zarówno w UE, jak i w państwach członkowskich. Takich zmian, może z pewnymi modyfikacjami, należy się jednak spodziewać.
Według planowanych przepisów, pojazdy, niezależnie od wersji wyposażeniowej, będą musiały posiadać system automatycznego hamowania przed przeszkodą, system wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu, system wykrywający zmęczenie i rozkojarzenie kierowcy, system wspomagający cofanie (czujniki lub kamera), instalację umożliwiającą łatwy montaż blokady alkoholowej, oraz czarną skrzynkę.
Najwięcej emocji budzi kontrowersyjny system ISA czyli Inteligent Speed Asisstance. Polega na automatycznym dostosowaniu maksymalnej prędkości pojazdu do dozwolonego ograniczenia w danym miejscu. ISA wykorzystuje system czytania znaków drogowych oraz pozycjonowaniem pojazdu dzięki GPS. System będzie można dezaktywować i pojechać szybciej w sytuacji, kiedy jest taka konieczność. Wymaga on jednak dopracowania, gdyż zdarza się, że system nieprawidłowo interpretuje znaki ograniczenia prędkości i wyhamowuje auto bez potrzeby, a czasem wręcz odwrotnie - pozwoli pojechać szybciej niż dopuszczalne ograniczenie prędkości.
Podsumowując, większość systemów wykorzystywać będzie kamerę montowaną w przedniej szybie. Produkty Pilkington są zgodne z wymaganiami ADAS. Należy także pamiętać, że po każdej wymianie istnieje konieczność kalibracji kamery systemu ADAS.
System ADAS może działać w róznym zakresie, i dotyczyć:
- Asystent pasa ruchu
- Ostrzeganie/zapobieganie kolizjom
- Rozpoznawanie znaków drogowych
- Aktywny tempomat
- Aktywne reflektory
Systemy ADAS przetwarzają informacje z kamer , radarów i sensorów montowanych na szybach czołowych i na karoserii:
- Radar większej odległości znajduje się na pasie przednim.
- Radar dystansu „LiDAR umieszczony jest na przedniej szybie.
- Kamery montowane w szybach
- Mono camera
- Stereo camera
- Kamera w połączeniu z LiDAR lub sensorem deszczu / zmierzchu
- IR Camera = Night Vision ( Mercedes Benz)
Dlaczego kamery wymagają kalibracji?
System kamer posiada bardzo niewielką tolerancję. Oznacza to, że nowa szyba powinna mieć takie same parametry jak ta montowana fabrycznie. Dla skutecznej kalibracji istotne są nawet niewielkie różnice w kształcie szyby – głębokości bąbla, miejscu i sposobie montowania ramek na kamery, położenia szyby względem karoserii po wymianie szyby, a nawet właściwości i jakości szkła z którego wyprodukowano szybę.
Którzy producenci szyb są w stanie wyprodukować szybę zgodną z normą OE i czy w ogóle znają normę producenta pojazdu ?
To samo dotyczy demontażu i montażu zderzaków, jeśli były tam wcześniej umieszczone elementy systemu ADAS , Po ponownym montażu zderzaka, nowego czy nawet tego samego, należy wykonać kalibrację czujników radarowych system RVM/BSM.
Jednym z elementów systemy ADAS może być monitorowanie martwego pola widzenia. Dodatkowe czujniki umieszczane są w tylnym zderzaku i/lub lusterku.
Sposób kalibracji jest przypisany do danego modelu samochodu, a nawet do wersji wyposażenia.
- Dynamiczna kalibracja - najbardziej uciążliwa.
- Proces jest inicjowany przez urządzenie diagnostyczne
- Kalibracja dokonywana jest w trakcie jazdy i trzeba przetestować wszystkie możliwe sytuacje na które powinien reagować ten model auta : jazda drogą z kilkoma pasami, z prędkością powyżej określonej wielkości, znaki drogowe przy zjazdach z dróg szybkiego ruchu.
- Statyczna kalibracja - najczęściej spotykana.
- Proces jest inicjowany przez urządzenie diagnostyczne z oprogramowaniem dedykowanym dla modelu samochodu.
- Pojazd jest ustawiony w specjalnie wyposażonym miejscu warsztatowym przed tablicą kalibracyjną.
- Cały proces – łącznie z ustawianiem auta, montażem znaczników na kołach – może trwać od 20 do 40 minut.
- Autokalibracja – najbardziej pożądana i niestety najrzadsza.
- Samochód ma oprogramowanie niezbędne do wykonania kalibracji, która jest inicjowana po montażu szyby i ponownym podłączeniu zasilania.
Aby kalibracja była skuteczna, zamontowana szyba musi spełniać rygorystyczne normy producenta pojazdu. Odstępstwa od normy OEM dla danej szyby zakończą się nieudaną kalibracją i ponownym montażem innej szyby.
Kamery w szybach przednich.
Kamera MPC (Multi Purpose Camera) - Kamera wielofunkcyjna.
Kamera odpowiada za wiele funkcji wspierania kierowcy i ma wiele wersji. Na ogół wymaga kalibracji w sytuacji wymiany szyby czołowej. Stosuje się różne procedury kalibracji w zależności od marki, a nawet modelu auta. Nowa szyba musi być wysokiej jakości, z idealną optyką i właściwym, prawidłowo przytwierdzonym mocowaniem kamery. Konieczne jest urządzenie diagnostyczne do kalibracji kamery oraz dodatkowe tablic i przyrządy – specyficzne dla modelu auta.
Radar Laserowy LiDAR: Light Detection and Ranging.
Działający w podczerwieni, stosowany do unikania kolizji przy mniejszych prędkościach. Nie wymaga kalibracji z oczywistym zastrzeżeniem dotyczącym jakości nowo zainstalowanej szyby dotyczącej kształtu, j przepuszczalności światła, sposobu i miejsca mocowania radaru. I nie trudno się domyśleć, powinna mieć jakość części jakości oryginalnej czyli zgodnej z normą OEM – producenta samochodu. Pilkington jest jednym z niewielu producentów szyb o tej klasie jakości – Q wg. GVO. Montażysta powinien sprawdzić czy wymieniana szyba jest dokładnie takich samych parametrów co szyba zamontowana fabrycznie.
Pojazd może być wyposażony w obydwa systemy MPC i LiDAR lub tylko jeden z nich.
Zobaczmy jak wygląda system automatycznego awaryjnego hamowania ciężarówki. Dane są zbierane jednocześnie z kamery na szybie i z radaru na pasie przednim. Potem są przetwarzane, a efekt widać na filmie.
Terminologia:
MPC- Multi Purpose/Function Camera
Kamera wielofunkcyjna odpowiadająca za różne systemy wspomagania kierowcy.
LiDAR- Laser Radar (LiDAR = Light Detection and Ranging)
Komponent wysyła podczerwone światło laserowe i mierzy dystans do obiektu przed samochodem, jako odległość i czas do potencjalnego uderzenia. Dane te są wykorzystywane do obliczania odległości do systemu unikania kolizji.
Kalibracja kamery
Procedura wymagana po wymianie szyby. Ustawia pole widzenia kamery do parametrów wymaganych przez producenta pojazdu. Jest konieczna ze względu na tolerancje kształtu szyby i jej montażu.
Urządzenie diagnostyczne
Urządzenia i / lub oprogramowanie na komputerze umożliwiające dostęp do jednostki sterującej kamerą. Pozwala montażyście zainicjować procedury kalibracji, postępując zgodnie z instrukcjami podanymi przez to urządzenie.
CSC-tool (Camera and Sensor Calibration tool)
Tablica dla konkretnego modelu pojazdu, wyposażona w laserowe wskaźniki ustawienia pojazdu względem tablicy, niezbędna w statycznym procesie kalibracji kamery.
Patrząc z zewnątrz na szybę samochodową nie jesteśmy w stanie stwierdzić jak została wyprodukowana i w co powinna być wyposażona. Technologia stale rozwija się i nasze bezpieczeństwo zależy w dużym stopniu od jakości części, po które sięgamy. Klient ma prawo wiedzieć za co płaci. Dlatego też najlepiej wybrać markową szybę Pilkington, spełniającą normy oryginalnych części zamiennych.
Najczęściej występujące funkcje systemu ADAS:
- system automatycznego hamowania awaryjnego.
- zapobieganie / ostrzeganie przed ryzykiem kolizji
- asystent kontroli prędkości / aktywny tempomat
- asystent utrzymania pasa ruchu
- wykrywanie pieszego wkraczającego na pas ruchu
- rozpoznawanie / identyfikacja znaków drogowych
- monitorowanie martwego pola / ostrzeganie o pojeździe w martwym polu
- system Night Vision
- kamera 360°
- asystent parkowania