Przed wymianą szyby samochodowej
Skoro to czytasz to najprawdopodobniej stoisz przed koniecznością wymiany szyby w swoim samochodzie.
Poniżej podajemy kilka wskazówek, które przydadzą Ci się w kontakcie z warsztatem zajmującym się wymianą i naprawą szyb samochodowych. Będziesz wiedzieć w jakim celu i o co pyta Cię przedstawiciel serwisu. Warsztat musi ustalić jaką masz szybę. Dla jednego modelu auta może występować od kilku do nawet trzydziestu wersji szyby przedniej, a warsztat musi znaleźć tą właściwą. Oczywiście najlepiej jest wymienić uszkodzoną szybę w samochodzie na taką samą jak była zamontowana fabrycznie. Aby miała te same właściwości i to samo wyposażenie, gwarantowała komfort i bezpieczeństwo.
Nie każdy z nas musi być Omnibusem i wiedzieć doskonale, w co jest wyposażona i jakiego rodzaju jest szyba czołowa w naszym samochodzie.
Zacznijmy od kolorów
Ze względu na kolor możemy podzielić je na szyby bezbarwne (clear), zielone, błękitne, szare, fioletowe. Mówiąc w skrócie, kolory szyb jest odpowiedzialny za stopień nagrzewania się wnętrza samochodu. W dzisiejszych czasach prawie wszystkie samochody są wyposażone w klimatyzację, co w praktyce wyklucza zastosowanie szyby bezbarwnej, popularnie zwanej też białą.
Kolory szyb dla wielu z nas nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Najprostszym sposobem na sprawdzenie koloru jest przyłożenie do szyby białej kartki papieru i popatrzenie na nią przez szybę i porównanie koloru. Przednia szyba nie może mieć bardzo „głębokiego” koloru ze względu na przepisy prawa, które mówią, że przenikalność światła przez przednią szybę musie wynosić, co najmniej 70%, a szyb bocznych przednich 75%. Koniecznie trzeba sprawdzić kolor szyby bocznej bo inaczej będziemy mieli trzy szyby zielone a jedną białą.
Najszybciej rozpoznawalnym rodzajem szyby jest tak zwany „Solar”. W celu ograniczenia przenikania ciepła do wnętrza pojazdu, pokryte są specjalnymi tlenkami. Cechą charakterystyczną, łatwą do zauważenia, są mieniące się kolory fioletowy, granatowy, zielony.
Czarny pas z kropkami, który występuje dokoła szyby to serigrafia – sitodruk. Często zostawiane jest puste okienko, przez które widoczny jest numer VIN. Serigrafia ma kilka ważnych funkcji i jedną mniej ważną. Serigrafia ułatwia i poprawia trwałość przyklejenia szyby do karoserii samochodu. Zarówno to wklejanie fabryczne OE w fabryce samochodów, jak i to podczas wymiany szyby w serwisie. Chroni klej przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz ma za zadanie „zamaskowanie” ścieżki kleju a także podsufitki oraz podszybia. Ostatnio producenci samochodów traktują serigrafię jako jeden z dodatkowych elementów estetyki. Dla danego modelu samochodu może występować od kilku do kilkunastu różnych wersji serigrafii.
Kolejnym kolorem z jakim mamy do czynienia to pas przeciwsłoneczny. Często jest mylony z seriografią. Najczęściej spotykanymi kolorami pasów przeciwsłonecznych są zielony, ciemnoniebieski, niebieski, szary oraz brązowy. I możemy spotkać się ze wszystkimi możliwymi wariantami. Szyba może być zielona z zielonym pasem, lub zielona z niebieskim pasem lub szarym pasem i tak dalej. Pas przeciwsłoneczny spełnia rolę filtra chroniącego nasz wzrok przed słońcem, a także dodaje elegancji naszemu samochodowi.
Bardzo ważnym elementem jest wyposażenie szyby.
Na szybie mogą znajdować się uchwyty, do różnego rodzaju czujników, anten, sensorów a także kamer. Mówiąc kamery, nie mamy na myśli rejestratorów drogi tylko urządzenia, w które wyposażył samochód jego producent. Takie kamery mają za zadanie wspierać nas kierowców, poprawiać bezpieczeństwo i ułatwiać kierowanie autem. Kamera jest tu okiem systemu, który potrafi np. rozpoznać znaki drogowe, zmienić automatycznie światła z drogowych na mijania, alarmować przy przekroczeniu pasa ruchu, oceniać dystans potrzebny do wyprzedzania, wyhamować samochód tuż przed zagrożeniem stłuczką, automatycznie zwalniać prędkość auta na odcinku z ograniczeniem prędkości, pomagać podczas parkowania i wiele innych.
Nasze samochody często posiadają fabryczną nawigację GPS, której antena może znajdować się na przedniej szybie. Kolejną anteną, jaką możemy posiadać to antena radiowa. Jeżeli nie posiadamy anteny na dachu lub błotniku to możemy być pewni, że znajduje się na którejś z naszych szyb.
Szyby w naszych samochodach coraz powszechniej wyposażone są w sensory deszczu, światła, wilgoci.
W pierwszym przypadku taki sensor odpowiada za „autonomiczną” pracę wycieraczek w czasie deszczu. Wycieraczki same włączają się i regulują tempo pracy zależne od intensywności opadów. Drugi – sensor światła, automatycznie włączy reflektory w naszym samochodzie. Z oświetlenia dziennego zmieni je na drogowe, gdy nadejdzie zmierzch lub gdy wjedziemy do tunelu i tak samo w drugim kierunku. Czujnik wilgoci wykryje zbyt duży jej poziom we wnętrzu auta i nie dopuszczając do zaparowania szyb włączy klimatyzację lub zmieni jej tryb pracy, tak aby osuszyć powietrze.
Przednie szyby mogą być także elektrycznie ogrzewane. Wówczas, w zależności od rodzaju ogrzewania możemy mieć cieniutkie, pofalowane druciki, które dostrzeżemy dopiero po uważnym wpatrzeniu się w szybę lub powłokę grzewczą uzyskaną z natrysku, albo ścieżki ogrzewania w miejscu „zaparkowania” piór wycieraczek. Czyli podgrzewana może być cała szyba lub tylko miejsce pod wycieraczkami. Zazwyczaj dopiero w trakcie rozpoczęcia ogrzewania szyby w zimie możemy sprawdzić czy taki system posiadamy w samochodzie. Druciki grzewcze są transparentne, a konektory, przyłącza ukryte są pod czarną serigrafią – sitodrukiem.
Szyby akustyczne mają na celu wygłuszenie pracy silnika i hałasu z zewnątrz, głównie szumu wiatru i opon. Nowe samochody są coraz częściej w nie wyposażona. Na pewno ma ją większość samochodów z silnikiem diesla. Jeśli warsztat, zamiast szyby akustycznej, wymieni Wam ją na zwykłą, to możemy nie połączyć wzrostu hałasu w samochodzie z faktem źle dobranej szyby użytej do montażu. Szyby w wersji wygłuszającej hałas są trudne do rozpoznania na pierwszy rzut oka. Czasem wśród oznaczeń szyby jest mały znaczek - symbol przekreślone ucho. Właściwości akustyczne można również rozpoznać poprzez delikatne stuknięcie. Wtedy odgłos przypomina bardziej stukanie w plastik niż w szybę. Szyby te są tylko nieznacznie droższe od ich odpowiedników a ich właściwości zdecydowanie poprawiają komfort i zmniejszają zmęczenie.
Przed wymianą należy zwrócić uwagę na kilka spraw:
- Nowa, która ma być zamontowana w Państwa samochodzie, powinna być wyprodukowana przez producenta oryginalnego wyposażenia, jak np. Pilkington Automotive.
- Powinna mieć właściwości zgodne z normami i wymaganiami producenta Twojego modelu samochodu, aby zapewnić prawidłowe działanie sensorów i kamer systemu ADAS i poprawne wykonanie kalibracji.
- Kierowca może nie połączyć wzrostu hałasu w samochodzie z faktem źle dobranej szyby do montażu, gdy zamontowana została wersja zielona zamiast wygłuszającej hałas (akustycznej). Podobna sytuacja może zdarzyć się z modelami atermicznymi – chroniącymi przed nadmiernym nagrzewaniem się wnętrza auta.
- Źle zamontowana uszczelka może wywoływać bardzo męczący hałas. Markowe produkty mają zazwyczaj fabrycznie montowane uszczelki.
- Szyba powinna dobrze przylegać do karoserii auta. Jest to bardzo ważne dla bezpieczeństwa podróżnych i reakcji samochodu podczas kolizji. Dodatkowo, jej kształt powinien gwarantować dobre dopasowanie wycieraczek i właściwą ich pracę podczas deszczu.
- Dobrej jakości auto szyba powinna mieć odpowiednie właściwości optyczne.
- Markowe wyroby mają dłuższą żywotność, czyli tak naprawdę są tańsze.
- Warsztat ma wykwalifikowanych montażystów.
- Stosowana jest profesjonalna chemia montażowa pochodząca od wiarygodnych producentów. Przy szybach mających anteny i sensory, klej musi mieć odpowiednie właściwości chroniące przed przewodzeniem prądu. Należy przestrzegać czasu bezpiecznego odjazdu od położenia kleju, zgodny z jego specyfikacją.
Decydując się na wymianę, warto mieć produkt o takiej samej jakości, jak ten zamontowany w fabryce samochodów.
Szyba samochodowa to poważna sprawa i nie ma tu miejsca na kompromisy. Jako integralna część samochodu, ma wpływ na trwałość konstrukcji pojazdu i na prawidłowe działanie poduszek powietrznych. Właściwości optyczne tego elementu muszą zapewnić kierowcy widoczność rzeczywistej sytuacji na drodze. Wybór odpowiedniego rozwiązania do naszego samochodu to zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Kiedyś głównym zadaniem szyb było zapewnienie widoczności i ochrona przed nieprzyjaznymi czynnikami zewnętrznymi. Konstruktorzy nowych modeli samochodów stale pracują nad zwiększeniem ich wielkości. Dzięki temu w samochodzie mamy więcej naturalnego światła, większą przestrzeń pasażerską i poczucie bliskiego kontaktu z otoczeniem. Dodatkowo te niezbędne części aut stają się coraz bardziej skomplikowane. Zapewniają ochronę przed słońcem i nagrzewaniem. Mają właściwości wyciszania hałasu. Uzbrojone są w skomplikowane systemy nagrzewania, anteny oraz całą gamę różnych sensorów. Stają się ekranem do wyświetlania obrazu zegarów samochodu. Wszystko to dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Tylko najlepsi producenci mogą sprostać tym wymaganiom.
Dobra widoczność zapewnia bezpieczeństwo kierowcy i podróżnym.
Zużyta szyba przednia redukuje widoczność... Sprawdź więc tą, którą posiadasz...
Zużyta szyba przednia redukuje widoczność i wydłuża drogę hamowania. Nowa i czysta - pomaga prowadzić bezpiecznie i wygodnie.
Dystanse hamowania i ostrości wioczności dla różnych modeli przednich szyb
Widoczność dla kierowcy z bardzo zużytą szybą przednią może być o 15% mniejsza podczas jazdy nocą, niż w przypadku posiadania nowej, prosto od producenta. Połączenie bardzo zużytej szyby przedniej z osłabioną widocznością oznacza utratę około 25% widoczności.
Na podstawie raportu nr 382 "Widoczność przeszkód przy osłabionej widoczności i/lub zużytych szybach przednich" Szwedzkiego Narodowego Instytutu Badań Dróg i Transportu autorstwa Svena-Olafa Lundvista i Gabriela Helmersa, 1993 r.Odpowiedzialność kierowcy
Samochód należy prowadzić tak, aby unikać niepotrzebnego ryzyka dla pasażerów i innych użytkowników drogi. Nasze samochody są regularnie serwisowane i sprawdzamy ich stan techniczny.
Okresowe badanie techniczne
Podczas przeglądu związanego z okresowymi badaniami technicznymi sprawdzane są elementy mające kluczowe znaczenie dla bezpiecznego podróżowania. Przegląd nie powinien być traktowany jako zło konieczne. Często użytkujemy samochód, nie zdając sobie sprawy, że ma on usterkę bądź zaniedbano w nim jakąś czynność eksploatacyjną.
Najczęściej wśród drobnych przewinień kierowców pojawiają się niedziałające kierunkowskazy lub tylne światło przeciwmgłowe. Zdarzają się również popękane lub zmatowiałe szyby, posiadające drobniejsze pęknięcia i odpryski oraz brakujące zwierciadła lusterek. W takiej sytuacji, pozytywny wpis w Dowodzie Rejestracyjnym kierowca uzyska dopiero po wymianie zużytych części na nowe.
Należy regularnie sprawdzać stan szyb
Zbyt często zdarza nam się zapomnieć o fakcie, że przednia szyba samochodu jest stale narażona na działanie wiatru i deszczu. Zużywa się ona i pogarsza się widoczność. Wymienimy ją dopiero wtedy gdy pojawi się jakieś poważne uszkodzenie, np. od uderzenia kamieniem.
Zużyta szyba przednia ciemnieje i redukuje widoczność
Im bardziej zużyta i porysowana jest przednia szyba, tym słabsza jest widoczność. Podczas jazdy nocą zarysowania szkła rozpraszają światła zbliżających się pojazdów, oślepiając tym samym kierowców i utrudniając zauważenie na czas przeszkód lub słabo widocznych użytkowników drogi.
Komfortowa jazda przy lepszej widoczności
Każdy, kto zmieni tę część w swoim samochodzie na nową, natychmiast zauważy dużą różnicę. Wyraźnie poprawia się widoczność, Jednym z dowodów na to jest bardziej komfortowa jazda bez oślepiania i przeszkadzania przez rozproszone światła z nadjeżdżających pojazdów.