Motoryzacja specjalizacją Polski
Przemysł motoryzacji stał się specjalizacją eksportową Polski a Podkarpackie w czołówce.
Na Podkarpaciu mamy wiele firm motoryzacyjnych. Więcej jest tylko na Śląsku i Wielkopolsce. Duże zachodnie koncerny uruchomiły tu duże i trwałe inwestycje. I zaraz obok nich, jako kooperanci wyrosły dziesiątki rodzimych firm. Razem generują miliardową sprzedaż, głównie na eksport i dają tysiące miejsc pracy. Firmy motoryzacyjne w tym regionie stworzyły Wschodni Sojusz Motoryzacyjny
Największa koncentracja fabryk i zakładów produkcyjnych występuje w Mielcu, Tarnobrzegu, Dębicy, Gorzycach i Stalowej Woli, także pod Rzeszowem, w powiecie ropczycko-sędziszowskim oraz na południu – w Sanoku, Krośnie i Zagórzu. Na Podkarpaciu ulokowały się: Pilkington Automotive Poland, Lear, Federal-Mogul, Kirchhoff, Uniwheels, BorgWarner. Ale wyrastają też rodzime potęgi, jak chociażby FA Krosno, Spiroflex, Splast.
Z części i elementów, które tu powstają, wszystkich rodzajów szyb samochodowych, belek, amortyzatorów, uszczelek, filtrów, wiązek elektrycznych, opon i szyb, dałoby się złożyć niemal całe auto. Taki model samochodu stworzył i zaprezentował na Kongresie 590 w Jasionce Wschodni Sojusz Motoryzacyjny (East Automotive Alliance).
Wschodni Sojusz Motoryzacyjny powstał w lutym 2015 roku z inicjatywy Ryszarda Jani, prezesa Pilkington Automotive Poland, dziś prezesa Sojuszu.
„Minęły dopiero dwa lata, a efekty powstania stowarzyszenia i zainteresowanie nim ze strony firm motoryzacyjnych już przerosły nasze pierwotne wyobrażenia - stwierdza Ryszard Jania. – Zakładaliśmy wzrost organiczny, powolny, tymczasem liczba zgłaszających chęć dołączenia do nas rośnie bardzo szybko. Jesteśmy silną reprezentacją branży. W sprawozdaniu z kwietnia podaliśmy, że przedsiębiorstwa uczestniczące w klastrze Wschodni Sojusz Motoryzacyjny generują obrót blisko 10 mld złotych i zatrudniają ok. 15 tys. osób, nie wliczając, oczywiście, uczelni, które także do nas dołączyły. Pod koniec czerwca przyjęliśmy kolejnych pięciu członków. Mamy ich zatem już 27. Zbliżamy się do 30 bez specjalnych zabiegów z naszej strony. To oznacza, że firmy chcą współpracować, widzą w tym szanse rozwojowe i że jesteśmy już rozpoznawalni. Nie tylko zresztą na Podkarpaciu. Z innych części Polski również mamy członków i zapytania o możliwość wejścia do Sojuszu.”
„Najistotniejszym problemem firm motoryzacyjnych jest dziś rynek pracy. - Dlatego musimy być obecni w edukacji zawodowej – stwierdza Ryszard Jania. - Chcemy przygotować program, który objąłby całe województwo. Poprzez skojarzenie firm z klastra ze szkołami, zamierzamy wprowadzić program pilotażowy, który przygotowywałby nauczycieli do prowadzenia zajęć praktycznych. Przekazywalibyśmy im najnowocześniejszą wiedzę i doświadczenie naszych firm, a uczniowie byliby zapraszani na staże. Drugi kierunek to analiza rynku bezrobotnych. Zaczniemy od rozpoznania ich potrzeb. Nawet gdyby udało się zaktywizować tylko 10 proc. z nich, mielibyśmy kilka tysięcy pracowników.”
Opracowanie Pilkington Automotive na podstawie materiału pani Aliny Bosak z www.biznesistyl.pl
Link do całego materiału: http://www.biznesistyl.pl/biznes/biznes-na-co-dzien/5778_.html