Szyby do anglików, czyli co zrobić gdy trzeba wymienić szybę.
W sobotę 15 sierpnia weszło w życie rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o możliwości rejestrowania samochodów z kierownicą po prawej stronie, czyli tzw. "anglików".
Konieczne zmiany
Właściciele takich aut muszą jedynie wyskalować prędkościomierz z mil na kilometry oraz zmienić światła i lusterka wsteczne. Spełnienie tych wymogów ma być weryfikowane podczas okresowego badania technicznego, przeprowadzanego przed pierwszą rejestracją w Polsce. Wcześniej samochody z kierownicą po prawej stronie mogły być rejestrowane w Polsce jedynie po przełożeniu kierownicy oraz przeniesienia na drugą stronę pedałów gazu, sprzęgła i hamulca.
Kierowcom, którzy zdecydują się na sprowadzenie do Polski auta z kierownicą po prawej stronie warto polecić nieobowiązkowy wprawdzie, ale bardzo przydatny dodatek – zespół dwóch lusterek montowany przy lewym słupku. Jedno skierowane jest do przodu, drugie w stronę kierowcy – dzięki temu kierowca widzi co dzieje się na jezdni przed autem – tak jakby siedział na lewym fotelu. Szczególnie przydatne podczas wyprzedzania na wąskich drogach.
Szyba w aucie z kierownicą po prawej stronie ma inne parametry niż ta montowana w samochodach przystosowanych do jazdy po prawej stronie drogi. Co w sytuacji, gdy posiadacz „anglika” ma uszkodzoną szybę i jest konieczność jej wymiany na nową? Wtedy trzeba zamontować szybę, która została wyprodukowana zgodnie z normą dla tego typu samochodu. W przeciwnym razie będą zniekształcenia optyczne, źle mogą działać sensory i wycieraczki a lusterko wsteczne będzie bardziej przydatne pasażerowi niż kierowcy. Najlepiej zamówić szybę Pilkington, która została wyprodukowana zgodnie z normami i standardami przewidzianymi dla kierowcy siedzącego po prawej stronie. Eksperymenty z „dostosowaniem” szyb zwykle źle się kończą i w rezultacie są drogie.